Inspiratie

Na mijn opleiding tot leraar in het basis- en buitengewoon onderwijs, ontdekte ik de kracht en mogelijkheden van het tekenen en tekeningen bij het observeren en begeleiden van kinderen. Joost Pechthold was een belangrijke inspiratiebron hiervoor, toen ik in 1998 samen met het onderwijsteam van mijn toenmalige school een training bij hem volgde. Ik werkte toen veel met kinderen binnen het autistische spectrum en met kinderen die niet konden praten. Joost kon mij vertellen wat een kind zonder spraak vertelde in de krastekening die hij had gemaakt, zonder dat hij het verhaal van het kind vooraf kende.

 

Ik was zo enthousiast dat ik hiermee eindelijk een middel had om deze kinderen te kunnen verstaan en dat het tekenen het kind een middel gaf om zich uit te kunnen drukken en te verwerken. Dat was voor mij de directe aanleiding om in 1998 met de Kolamopleiding te beginnen. In 1992 rondde ik mijn opleiding tot tekentherapeut af.

 

Tekentherapie heeft voor mij twee benen, de tekentaal waarin je kunt lezen wat er speelt, en de tekentaal waarmee je tot expressie en verwerking kunt komen met materiaal.  Ik ben nog steeds onder de indruk van de tekentaal omdat de tekening bij ieder mens weer anders is en zijn eigen verhaal vertelt.