De Tekenbewegingmethode

De tekenbewegingsmethode maakt het innerlijke zichtbaar

Door bewegingen van het lichaam te vertalen naar ‘tekenbewegingen’ wordt het innerlijke zichtbaar. Bij de tekenbewegingsmethode wordt gebruik gemaakt van beeldend materiaal en beweging om innerlijke processen op gang te brengen. Hierbij spelen het lichaam, emoties, gedachten en beelden een belangrijke rol.

 

De methode richt zich op het ontwikkelen van inzicht in het eigen functioneren, het verbeteren van de levenskwaliteit en de acceptatie van wat niet te veranderen is. Dit gebeurt met behulp van 29 tekenbewegingsoefeningen, die elk een specifiek doel dienen en een eigen werkwijze kennen. Het lichaam komt in beweging en deze beweging wordt verlengd met een krijtje, grafietstaaf, potlood en krijgt daardoor vorm als een lijn op papier. Elke lijn is een beweging en roept beelden op waardoor het uiteindelijk mogelijk is bij het onderliggende gevoel te komen. Al bewegend kun je er verbinding mee maken, het opnieuw beleven en er iets van verwerken.

 

De tekenbewegingsmethode is gebaseerd op tien elementaire- of oervormen die hun oorsprong vinden in de natuur en elk een gevoel of emotie representeren. Dit zijn de schaal, de boog,  de circel, de spiraal, de liggende- en staande lemniscaat, de horizontale lijn of aardelijn, de vertikale- en diagonale lijn.

Behalve zicht- en tastbare uitingen, zijn ook abstracte begrippen als geluiden, geuren, gevoelens en gedachten te herleiden tot deze vormen.

Het bevordert het gevoel van heel zijn, rust, balans, ontspanning, aanwezigheid en concentratie.

Het opent je innerlijk en emoties en geeft inzicht in je proces.

 

De tekenbewegingsmethode is een onderdeel van de tekentherapie en wordt gebruikt als dit passend en dienend is in het proces. De methode is geschikt voor volwassenen, kinderen en jongeren en is bruikbaar bij het leren omgaan met emoties, aandachtstraining, stress, relaties en werk, het ontwikkelen van creativiteit, omgaan met ziekte en rouw, traumastabilisatie, burn-out en depressie.